عجایب گردشگری ایران



باغ شازده (شاهزاده) يكي از زيباترين باغ‌هاي تاريخي ايران محسوب مي‌شود. اين باغ در حدود ۴ كيلومتري شهر ماهان و در دامنه كوه‌هاي تيگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاريه مي‌باشد. اين باغ به دستور عبدالحميد ميرزا ناصرالدوله حاكم كرمان طي يازده سال حكمراني وي (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) ساخته شد و با مرگ وي نيز بناي آن نيمه تمام رها شد. گفته مي‌شود وقتي خبر مرگ ناگهاني حاكم را به ماهان مي‌برند، بنّايي كه مشغول تكميل سردر ساختمان بود تغار گچي را كه در دست داشته محكم به ديوار كوبيده و كار را رها كرده و فرار نموده است. به همين علت جاهاي خالي كاشي‌ها را بر سردر ورودي مي‌توان ديد. تاريخ بناي باغ ۱۲۷۶ خورشيدي است.
تپهٔ حسنلاو كه در ۷ كيلومتري شهر نقده قرار دارد، يكي از تپه‌هاي باستاني ايران است كه قدمت آن به بيش از ۶ هزار سال قبل از ميلاد مي‌رسد. تپه باستاني حسنلو در ۱۲ كيلومتري جنوب غربي درياچه اروميه، و ۹ كيلومتري شمال شرقي شهرستان نقده بين دهكده‌هاي امين‌لو و حسنلو واقع شده‌است. اين تپه به مناسبت نام دهكده مجاورش حسنلو نام گرفته‌است. تپه‌هاي باستاني زيادي پيرامون تپه حسنلو را فرا گرفته‌اند و گويا هنگام آبادي حسنلو و تمدن عظيمش تمدنهاي ديگري نيز با اين تپه در تماس بوده و همدوره تمدن حسنلو بوجود آمده‌اند.
گستره پستي و بلنديها و خرابه‌هاي شهر تاريخي حريره جزيره كيش با قدمت هشتصد ساله، حدود ‪ ۱۲۰‬هكتار وسعت دارد. اين وسعت بازگوكننده اين مطلب است كه روزگاري شهري بزرگ و آباد در اين منطقه وجود داشته و جمعيت كثيري را در خود جاي مي‌داده است. بندر شهر تاريخي حريره يك شهر يكپارچه و متمركز با معماري برون‌گرا بوده و از معماري دفاعي و درون‌گراي ديگر شهرهاي تاريخي ايران در آن نشاني نيست. انتخاب اين بخش از جزيره براي ايجاد شهر حريره طبيعي‌ترين و معقول ترين انتخاب بوده است، چرا كه ساحل صخره‌اي مرتفع آن از سطح دريا تقريبا ده متر بلندتر است و وجود سه خليج و دماغه كه نقش بندرگاه طبيعي را دارد و نيز درياي نسبتا آرام‌تر از ديگر كرانه‌ها و سواحل جزيره خود عامل شكل‌گيري شهر در ساحل شمالي جزيره شده است. تاكنون عمليات اكتشافي باستان شناسي بقاياي شهر تاريخي حريره در سه مجموعه انجام شده است.
دره ستاره ها با قدمت حدود 2 ميليون سال،كه بر اثر فرسايش خاك، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهكار كم نظير طبيعت در جزيره زيباى قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به دوره زمين شناسى سنوزوئيك (حدود 2 ميليون سال) است. ضلع شمالى جزيره قشم در نزديكى روستاى بركه خلف، عارضه زمين شناسى عجيب خود را به نمايش گذاشته است. بنا به تحقيق آنوبانينى؛ اهالى محل عقيده دارند ستاره اى از آسمان افتاده و اشكال عجيبى را از خاك و سنگ و ماسه پديد آورده است.
قلعه لشتان نام قلعه‌اي است بر فراز كوه «شاهينكوه» در بخش مركزي شهرستان بندر لنگه و از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران است. «قلعه لشتان» در شش كيلومتري شمال شرقي شهرستان بندر لنگه ودر شمال روستاي بارچاه واقع شده‌است.
محوطه باستاني سيَلْك در ضلع جنوب غربي كاشان و در سمت راست جاده كاشان به فين قرار دارد و از دو تپهٔ شمالي و جنوبي كه در فاصله ۶۰۰ متري يك‌ديگر قرار دارند و دو گورستان تشكيل شده است. يكي از گورستان‌ها كه گورستان الف ناميده مي‌شود ۳۵۰۰ ساله است و در ۲۰۰ متري جنوب تپهٔ جنوبي واقع شده است كه امروزه بر روي آن بلواري ۲۴ متري به نام بلوار اميرالمومنين كشيده شده است. گورستان ديگر كه گورستان ب ناميده مي‌شود ۳۰۰۰ ساله است و در زير باغ‌ها و زمين‌هاي كشاورزي ضلع غربي تپه‌ها قرار دارد


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: